Split payment – nowa metoda rządu na odzyskanie VAT?

Polub nas i bądź na bieżąco z naszym doradztwem

Split payment co to jest?

Ministerstwo Finansów ciągle szuka najlepszego modelu, który skutecznie będzie walczył z tzw. karuzelami podatkowymi czyli przestępstwami podatkowymi w których często biorą udział podmioty likwidowane zaraz po dokonaniu szeregu transakcji nie płacąc podatku VAT. Głównym narzędziem jest JPK_VAT, ale to nie wystarcza. Rząd obserwuje polityki innych państw i przymierza się do wprowadzenia split payment.

Co to jest split payment? Split paymnet (ang.) – to tak zwany model podzielonej płatności, który funkcjonuje już w takich państwach jak m.in. Turcja, Włochy, Czechy. Wprowadzenie tego systemu ma za zadanie walki z wyłudzeniami podatku VAT, uniknięciem wyprowadzania pieniędzy za granicę i dostarczaniem jeszcze więcej (obok plików JPK_VAT) informacji od podmiotów biorących udział w różnych transakcjach.

Na czym polega split payment?

Split payment to mechanizm za pośrednictwem którego kwota brutto podlega podziałowi na dwa strumienie płatności:

  • kwotę netto, która zostaje wydzielona i wpłacona do sprzedawcy.
  • podatek VAT, który jest przekazywany na specjalny rachunek bankowy – rachunek VAT.

Mechanizm działania split payment

  1. Klient kupuje produkt/usługę
  2. Klient dokonuje płatności
  3. Następuje podział płatności z faktury sprzedawcy (model automatyczny lub model manualny) na netto i podatek VAT (kwota na konto VAT).

Model podzielenia płatności będzie mógł odbywać się manualnie lub automatycznie

(wyboru jeszcze nie dokonano)

Model automatyczny split payment – w tym modelu do automatycznego podziału kwoty płatności brutto dochodzić będzie podczas dokonywania płatności za dany towar lub usługę przez nabywcę. Do tego celu ma służyć automatyczny system rozrachunkowy, wykorzystywany do danego rodzaju płatności lub bank.

Model manualny split payment – ten model wymaga od nabywcy samodzielnego rozdzielenia płatności poprzez dokonanie dwóch odrębnych poleceń przelewu:

  • przelewu na wartość płatności netto, skierowanego do sprzedawcy,
  • przelewu na wartość samego podatku VAT, który powinien zostać zapłacony na konto VAT.

Niezależnie od zastosowanego modelu split payment, podmiotem odpowiedzialnym za prawidłowe wystawienie faktury oraz określenie kwoty VAT naliczonego pozostaje sprzedawca.

Split payment dobrowolne czy obowiązkowe?

Obligatoryjne wprowadzenie split payment wymaga uzyskania zgody Komisji Europejskiej, dlatego początkowo rząd zaproponuje przedsiębiorcom dobrowolne skorzystanie z tego mechanizmu co ma być podyktowane bezpieczeństwem rozliczeń. Podatnik korzystający z omawianego mechanizmu ma być m.in. uważany za mniej zagrożonego wyłudzeniami – lista korzyści po stworzeniu będzie udostępniona – jeśli tylko się pojawi poinformuję Was o tym.

Jakie bariery mogą wystąpić w związku ze split payment?

Niewątpliwie najczęściej wymienianą barierą jest koszt samego wdrożenia systemu związany z dostosowaniem systemów informatycznych i księgowych. Polscy przedsiębiorcy obawiają się również negatywnego wpływu na płynność finansową ich przedsiębiorstw. 

Na bieżąco będę Was informowała o zmianach związanych ze split payment.

Pozdrawiam,

Ewelina Dulęba.

 

 

 

Split payment – nowa metoda rządu na odzyskanie VAT?
Oceń stronę

Polub nas i bądź na bieżąco z naszym doradztwem

Leave a Comment