Sprzedaż przez internet a podatki -VAT i PIT – ujęcie PKPiR

1
1314

Sprzedaż przez internet a podatki -VAT i PIT – ujęcie PKPiRSprzedaż przez internet a podatki -VAT i PIT – ujęcie PKPiR. W pierwszej kolejności należałoby się zastanowić z jakimi sytuacjami możemy mieć do czynienia przy sprzedaży wysyłkowej.

  1. Przed zrealizowaniem dostawy otrzymujemy całość zapłaty za towar.
  2. Przed zrealizowaniem dostawy otrzymujemy część zapłaty za towar.
  3. Jak określić moment dostawy towarów?
  4. Wysyłamy towar za pobraniem.
  5. Wysyłamy towar a następnie otrzymujemy płatność.

W celu dokładnego zobrazowania poruszanego tematu powołam się w pierwszej kolejności na przepisy ogólne ustawy o VAT, a dokładnie art. 5 ust. 1:

Art. 5. 1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej “podatkiem”, podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak mamy rozumieć dostawę towarów o której mowa w pkt 1 powoływanego wyżej artykułu?

Przez taką dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

By dokładnie wyjaśnić ten ustęp powołam się na interpretację indywidualną Dyrektora KIS dnia 2 października 2017 roku, 0111-KDIB3-3.4012.105.2017.1.PK:

(…)Innymi słowy pojęcieprzeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”.(…)

Moment przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel jest bardzo ważny, ponieważ w większości przypadków będzie determinował obowiązek podatkowy. Oczywiście co do zasady, jeżeli przed dokonaniem dostawy podatnik otrzyma całość lub część zapłaty to moment w którym otrzyma na swoim koncie taką wpłatę będzie generował powstanie obowiązku podatkowego w VAT (o tym mówiłam już w ramach jednego z naszych środowych szkoleń).

Jak w związku z tym określić moment powstania obowiązku w VAT towaru, który został wysłany przez internet? Jak określić ten moment przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel?

To wszystko będzie zależało od tego, kto odpowiada za dostawę towarów. Jeżeli podatnik (sprzedawca) – moment powstania obowiązku podatkowego będzie tożsamy z dniem otrzymania przez nabywcę towarów. Natomiast, gdy całą dostawę organizuje nabywca i on za nią odpowiada, momentem powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy będzie dzień wydania towaru do transportu.

Jak określić moment powstania obowiązku podatkowego w PIT?

Na to pytanie odpowiedź znajdziemy w art. 14 ust 1c ustawy o PIT:

1c. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1) wystawienia faktury albo

2) uregulowania należności.

UWAGA! Zwracam tutaj uwagę, że otrzymana zaliczka nie będzie rodziła obowiązku podatkowego w PIT. Taki obowiązek powstanie w VAT. Natomiast, gdy podatnik otrzyma całość zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie zarówno w VAT jak i PIT.

W drugiej części, która ukaże się za tydzień odpowiem na tematy:

  1. Sprzedaż przez internet a obowiązek ewidencjowania na kasie fiskalnej
  2. Moment powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży towarów realizowanej za pobraniem.
  3. Wybrane przykłady sprzedaży wysyłkowej – ujęcie w PKPiR

Masz pytania dotyczącego tych tematów? Koniecznie zadaj mi je w komentarzu – odpowiem w artykule lub nagram materiał 🙂

Pozdrawiam serdecznie,

Ewelina Dulęba

 

Sprzedaż przez internet a podatki -VAT i PIT – ujęcie PKPiR
5 (100%) 2 votes

Polub nas i bądź na bieżąco z naszym doradztwem

1 KOMENTARZ

  1. Pani Ewelino,
    W praktyce przy sprzedaży wysyłkowej najczęściej sprzedaż dokumentuje się przed wysyłką towaru. Największym problemem w tej branży są zwroty, reklamacje oraz zmiany w zamówieniach dokonywane przez klienta. Przykładowe sytuacje poniżej:
    – zwrot/reklamacja towaru bez paragonu/ potwierdzenia zapłaty/ formularza zwrotu z podpisem klienta
    – zmiany w zamówieniach dot. ceny (rabat), towaru, sposobu wysyłki – wystawiono paragon do zamówienia klienta po otrzymaniu płatności po czym klient dokonuje jego zmiany,
    – wystawiono paragon do zamówienia, klient rezygnuje z niego przed wysyłką, wysyłka miała być za pobraniem
    – klient nie odbiera paczki od kuriera, płatność miała być dokonana za pobraniem.
    Co robić w takich sytuacjach? Może będzie Pani w stanie zająć się tym tematem. Przepisy podatkowe nie uwzględniają tych, które chronią konsumentów. Stąd rodzi się wiele problemów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Wpisz swoje imię