Kto ponosi koszty zwrotu towaru zakupionego przez internet

Polub nas i bądź na bieżąco z naszym doradztwem

Kto ponosi koszty zwrotu towaru zakupionego przez internet

Nieudany zakup w internecie? Nie wiesz co zrobić z towarem? Zastanawiasz się nad kosztami oraz swoimi prawami względem zwrotu ? Przeczytaj co możesz zrobić i co jest Twoim kosztem, a jaką sumę za nieudany zakup powinien zwrócić Ci sprzedawca. Zamiast się martwić i stresować przeanalizuj poniższe rady i przejdź do działania!

Czy można zwrócić pełnowartościowy towar zamówiony przez Internet?

Jak najbardziej konsument, który zawarł umowę (kupił towar) na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa (a do takich należy zakup dokonany on-line), może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i ponoszenia kosztów. Jest to główne uprawnienie kupującego odróżniające sprzedaż internetową od tradycyjnej. Należy pamiętać, że uprawnienia do odstąpienia od umowy zawartej na odległość muszą przestrzegać wszyscy sprzedawcy sklepów internetowych dokonujący transakcji z konsumentami. Co więcej, o przysługującym konsumentom uprawnieniu zobowiązani są prawnie ich informować.

Warto mieć na uwadze, że złożenie oświadczenia odstąpienia  i zwrot towaru to dwie różne czynności wobec czego konsument nie musi ich dokonywać jednocześnie. Z reguły bezpieczniej jest zrobić to nawet osobno gdyż w ten sposób konsument uprzedza sprzedawcę o nadejściu przesyłki i nie naraża się na np. przypadkowe nieodebranie jej przez sprzedawcę. Należy przy tym wiedzieć jak liczyć moment rozpoczęcia biegu terminu na odstąpienie, w zależności bowiem od charakteru transakcji:

  • dla umowy sprzedaży pojedynczej rzeczy – termin  liczy się od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik (np. 2 lutego konsument zamówił w e-sklepie telewizor, który otrzymał 6 lutego; termin na odstąpienie upływa zatem 20 lutego);
  • dla umowy, która obejmuje wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – początek terminu należy liczyć od objęcia przez konsumenta w posiadanie ostatniej rzeczy, partii /części (np. 7 maja konsument zamówił w sklepie internetowym kosiarkę i grabie; pierwszy przedmiot otrzymał 11 maja, a drugi został dostarczony przez kuriera 15 maja; ostatnim dniem na odstąpienie od umowy jest zatem 29 maja);
  • dla umowy polegającej na regularnym dostarczaniu rzeczy przez czas oznaczony – rozpoczęcie biegu terminu zależy od daty od objęcia w posiadanie przez konsumenta pierwszej z rzeczy (np. konsument zamówił roczną prenumeratę drukowanej wersji czasopisma; pierwszy egzemplarz otrzymał 17 lipca; termin na odstąpienie od umowy upływa wobec tego 31 lipca);

Ważne!!!!!

  • w przypadku zakupu towaru, termin na odstąpienie od umowy biegnie od dnia następującego po dniu, w którym rzecz została wydana/dostarczona. Nie uwzględnia się więc dnia zakupu;
  • jeżeli ostatni dzień terminu na odstąpienie od umowy jest dniem ustawowo wolnym od pracy, niedzielą bądź sobotą, termin ten wygasa wraz z upływem następnego dnia roboczego;
  • w sytuacji, gdy konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, to termin na odstąpienie wydłuża się o 12 miesięcy od dnia upływu terminu 14 dni. Jeżeli jednak w tym okresie sprzedający przekaże mu tę informację, to termin do odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od dnia udzielenia tej informacji konsumentowi.

Jakich towarów nie można oddać po rozpakowaniu?

Nie wszystkie towary można zwrócić!!!!! Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów:

  • w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, np. nawilżane chusteczki higieniczne;
  • w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe/wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, np. płyta DVD, z której została usunięta folia zabezpieczająca.
Kto powinien ponieść koszt przesyłki w razie odstąpienia klienta od umowy?

W sytuacji odstąpienia od umowy zawartej na odległość (m.in. internetowo) koszt odesłania (zwrotu) towaru ponosi konsument, chyba że przedsiębiorca zgodził się go ponieść lub przed zawarciem umowy nie poinformował konsumenta o tej konieczności. Niemniej jednak konsumentowi, który odstępuje od umowy, należy się nie tylko zwrot ceny towaru, ale także kosztu jego wysyłki poniesionego przy zakupie (wysyłka rzeczy od sprzedawcy do kupującego) – do wysokości odpowiadającej najtańszej opcji przesyłki dostępnej w danej ofercie. Jeżeli klient wybierze droższy środek dostarczenia towaru, nie otrzyma zwrotu różnicy między wartością wybranej dostawy a najtańszym sposobem transportu ( nie należy tu oczywiście uwzględniać odbioru osobistego (0 zł), gdyż nie jest to sposób dostarczenia towaru).

 



Podstawa prawna:

Art. 32 ust 1, 33, 34 ust. 2 ustawy o prawach konsumenta

Art. 27, 28, 29, 31, 37 i 38 ustawy o prawach konsumenta

Art. 38 pkt 5 i 9 ustawy o prawach konsumenta

Kto ponosi koszty zwrotu towaru zakupionego przez internet
Oceń stronę

Polub nas i bądź na bieżąco z naszym doradztwem

Leave a Comment